Dag 7 - Monets trädgårdar i Giverny och lite Paris

Vår - fantastiska - reseledare och guide, Gunilla, hade berättat att rummen på hotellet i St. Malo varierade väldigt i både storlek och utsikt och allt. Jag blev väldigt positivt överraskad av mitt rum som var gigantiskt (alltså, jag hade fler steg att gå till badrummet från sängen än jag har i min lägenhet i Göteborg) men hade ingen vidare utsikt. Vilket förstås inte gjorde något, vi har ju knappt varit på våra rum i vaket tillstånd på hela resan. Men igår morse hittade jag ett dolt fönster och titta vad jag hittade!

Det var ju en helt fantastisk morgon, så det var kul att jag hann se det :-)

Klockan åtta startade vi mot Giverny och Monets trädgårdar. Det är 27 mil emellan, ungefär, och vi behövde ta en paus på vägen så det blev ett långt pass i bussen - vilket var skönt, för bussen är sval och bekväm och alla var ganska trötta.

På vägen dit läste Gunilla för oss ur Linnea i målarens trädgård, som min kusin hade när vi var små och som var boken som fått mig att vilja åka just till Monets trädgårdar i typ trettio år. Nu var jag på väg!

Stickade med Strindberg i lurarna en stor del av resan, vilken flög förbi. Vi stannade som sagt vid ett rastställe och köpte med oss lite lunch att ha i bussen under andra etappen, jag chansade på en tonfiskbaguette med grönsaker som var helt fantastiskt god. Bästa inplastade mackan på länge, det är ett som är säkert!

Här följer bildbomb - först från den japanska trädgården med näckrosorna, och sedan från blomsterträdgården. Det var en helt obeskrivlig upplevelse, det här - det var 36 grader varmt också så det var en ganska svettig upplevelse, men jag bunkrade vatten på raststoppet och det gick finemang, även om det var riktigt tungt för vissa. Det ska inte vara såhär varmt, och vi förfasades rätt rejält över hur många som släpar ut sina spädbarn i en trädgård i denna värme. Nåväl!

Utanför låg en massa serveringar och vi bestämde oss för att ta något litet mellanmål. Intressant översättning av croque-monsieur, tycker ni inte! ;-)

Camilla köpte en osttallrik och fick massor av bröd, som hon delade med sig av systerligt ;-)

Det var en sådan otrolig upplevelse att få komma till Giverny! Jag har som sagt inte smält hälften av alla intryck ännu, det får komma i nästa vecka. Men det var gudomligt.

Pust!

Vi kom in i Paris via Champs-Elysées och klippte därmed flera sevärdheter på en gång ;-) Överst Triumfbågen på Place Charles de Gaulle, nederst obelisken på Place de la Concorde.

Vi hade tjugo minuters promenad uppför Montmartre till middagen - som tur var tog de äldsta (82+) taxi upp! Vi andra svettades som små grisar men gick i alla fall förbi Amélies kafé :-) Jag var ju där och åt crème brûlée sist jag var i Paris, det kanske jag inte gör denna gången men det var roligt att se det i alla fall.

Middag åt vi på La Bonne Franquette, som var Vincent van Goghs favorithak i Paris.

Soppan vill stå på högkant - den var fantastisk, i alla fall! Följdes av bouef bourguignon - man kan diskutera hur lämpligt det var med tanke på vädret men den var god! Mildare än den man får i Sverige, tycker jag. Ingen svamp heller men väldigt mycket morötter.

Efterrätten tror jag var en sorts crème anglaise med bärsås. Ruskigt gott! Och kallt. Vi hävde i oss enorma mängder vatten och jag fick en hel halvliter cola zero men det var liksom aldrig nog, de fick komma med nya tillbringare hela tiden. Pust, sa Bull!

Idag kör jag som sagt mitt eget race ett tag. Vaknade tidigt och åt frukost i en nästan tom matsal - skönt - och gick sedan tillbaks till rummet för att läsa, gå igenom foton och bara ta det lite lugnt. Alla dagar hittills har startat mycket tidigt och avslutats mycket sent och det är ju faktiskt semester! (Jag är så glad att jag inte börjar jobba på måndag eller något sådant trams...!)

Det är gräsligt varmt så jag håller mig nära ac:n med gott samvete, men ska gå upp till Dalímuséet och se mig om på Montmartrekyrkogården om en stund, när telefonen och jag är laddade!